I Liceum Ogólnokształcące im. Króla Jana III Sobieskiego przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Wejherowie poniedzialek, 10 Grudzien 2018 r. Imieniny: Danieli, Bohdana, Julii
Informacje Aktualności Rada rodziców Rekrutacja Historia szkoły 150-lecie szkoły 160-lecie szkoły Sobieski w Europie Konkursy Imprezy Serwisy wydzielone

Jesteś

osobą odwiedzającą tą stronę (od 05.03.2015 r)

Pierwsze Forum Szkół im. Króla Jana III Sobieskiego w Piekarach Śląskich

Forum zorganizowało Liceum Ogólnokształcące nr 1 w Piekarach Śląskich w dniach 23-24 października 2008 r. Zaproszonych zostało siedem szkół z terenu całej Polski: dwa gimnazja i pięć szkół ponadgimnazjalnych. Przyczynkiem do zorganizowania zjazdu była 325 rocznica odsieczy wiedeńskiej ale także wymiana wspólnych doświadczeń, integracja, poszerzanie horyzontów i wiedzy.

Na miejsce zjazdu dotarliśmy w czwartek o godzinie 8:00. Nasza kwatera mieściła się w Domu Pielgrzyma. Po śniadaniu i krótkim odpoczynku udałyśmy się do gmachu liceum, gdzie miały odbyć się prezentacje szkół i wykład na temat "Droga Jana III Sobieskiego do Wiednia". Przydzielone zostały nam dwie przewodniczki - opiekunki: Angelika i Dominika, które troskliwie wypełniały swoje obowiązki. Po obejrzeniu prezentacji nastąpiła krótka przerwa połączona z poczęstunkiem. Następnie wysłuchaliśmy wykładu, z którego dowiedzieliśmy się o udziale Piekar w drodze Króla Jana III Sobieskiego do Wiednia. Król podarował dzisiejszemu sanktuarium złoty kielich mszalny i według legendy powierzył losy swojego wojska Matce Boskiej Piekarskiej. O 14:00 udaliśmy się na obiad a potem do słynnego Sanktuarium. Przedstawiono tu nam pokrótce historię świątyni oraz pokazano kielich podarowany przez króla. Mieliśmy też okazję obejrzeć piękny, złoty różaniec pozostawiony przez Jana Pawła II. Na wieczór zaplanowano spotkanie integracyjne połączone z kolacją. Odbyło się ono miłej i przyjaznej atmosferze - młodzież i pedagogowie mogli się rozluźnić i lepiej poznać. O 20:00 pod opieką jednego z nauczycieli młodzież z Piekar odprowadziła swoich gości do kwater.

Kolejny dzień zapoczątkowało jak zwykle smaczne śniadanie i wizyta w piekarskim liceum. Tam zaplanowana była dyskusja, której punktami było między innymi: utrzymanie kontaktu pomiędzy szkołami, wspólna organizacja akcji charytatywnych, zawodów sportowych czy kolejnych forum. Wszyscy uczestnicy bardzo chętnie włączali się do rozmów wymieniając argumenty za i przeciw. Po dyskusji zaplanowano wycieczkę do Zabytkowej Kopalni Węgla Kamiennego "Guido" w Zabrzu. Do zwiedzania udostępniono tam poziom 170, gdzie prezentowane były metody wydobycia węgla oraz praca górników na przełomie XIX i XX wieku. Przewodnikiem był wesoły górnik, który swoimi ciekawymi i zabawnymi anegdotami urozmaicał zwiedzanie. Następnie autokarem udaliśmy się z powrotem przed szkołę a następnie na obiad. Po obiedzie pani dyrektor Ewa Adamiec i jej uczniowie serdecznie nas pożegnali wręczając pamiątkowe podarunki.

W naszej pamięci szczególnie zachowała się gościnność i serdeczność młodzieży piekarskiej. Oprócz tego, że mieliśmy możliwość poszerzenia swojej wiedzy na temat patrona naszej szkoły, mogliśmy dowiedzieć się także wiele o zwyczajach, zachowaniu i charakterze ludzi z różnych zakątków naszego kraju. Nie mogliśmy narzekać na nudę i brak zajęć. Wszyscy byli otwarci, każdy chciał rozmawiać, wymieniać doświadczenia i poglądy. Wielkie wrażenie wywarła na nas również gwara śląska, która była używana przez wielu z naszych nowo poznanych kolegów. My także prezentowaliśmy im ciekawostki, język i zwyczaje kaszubskie.

wróć

progeCAD - alternatywa AutoCAD ®

Cytat dla Ciebie:
"Psia buda nie jest najlepszym miejscem do przechowywania kiełbasy. "
przysłowie duńskie
English is easy:
"It's the friends you can call up at 4 a.m. that matter. "
Marlene Dietrich
Deutsch macht Spass:
"Die Vergangenheit enthält Lehren,die in der Zukunftihre Früchte tragen müssen. "
Honoré de Balzac, Die Physiologie der Ehe.
Bien joué!
"La premiere femme est une esclave, la deuxieme une compagne, et la troisieme un tyran. "
Proverbe Polonais
Latina docet:
votum separatum – dosłownie: zdanie odrębne (zdanie inne niż popierane przez ogół)

©PZS nr 1 w Wejherowie - wykorzystanie informacji wyłącznie za zgodą dyrektora szkoły.