Creativity in the Classroom

Latem 2019 r. uczestniczyłam w dwutygodniowym kursie “Creativity In the Classroom” w Cambridge. Położona w niewielkiej odległości od zabytkowego centrum miasta szkoła Bell, jest ośrodkiem szkoleniowym z ponad sześćdziesięcioletnim doświadczeniem, organizującym kursy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli, ale także ogólne kursy języka angielskiego dla osób o różnym stopniu zaawansowania.

07

11

Moja dziesięcioosobowa grupa składała się z nauczycieli z Niemiec, Hiszpanii, Słowacji oraz z Polski. Naszą trenerką była pełna pasji i doświadczenia – Francoise Votocek. Szkolenie składało sie z 22 półtoragodzinnych bloków. Kurs obejmował następujące zagadnienia: strategie rozwoju kreatywności: prostota, połączenie kreatywności, zabawy i podejmowania ryzyka, motywowanie bez motywacji, kreatywne nauczanie gramatyki, słownictwa oraz wymowy, używanie sztuki i rysunku, techniki dramatyczne, twórcze pisanie, projektowanie materiałów, ożywianie podręcznika kursu oraz storytelling. Program kursu został skonstruowany tak, że zagadnienia teoretyczne przeplatały się z praktyką.

03

10

Dodatkowo brałam udział w czterech półtoragodzinnych warsztatach pt.: Rozwijanie wymowy ucznia: skupienie na naturalnym brzmieniu języka, Update your English 2019 (Uaktualnij swoje słownictwo), Rozwijanie kreatywnego i krytycznego myślenia oraz Pomysły na  planowanie lekcji wymagające mało przygotowań.

04

Podczas dwóch wykładów plenarnych zdobyłam kolejne umiejętności.  Wykład Lindsay Warwick pt. Reflective learner dotyczył strategii które nauczyciel może włączyć do swoich lekcji, aby pomóc uczniom samodzielnie w sposób krytyczny ewaluować swoją naukę. Natomiast wykład dr. Peter’a Watkins’a dotyczył czytania i oferował praktyczną alternatywę do typowych zadań egzaminacyjnych.

Podczas tych dwóch tygodni miałam okazję ugruntować i odświeżyć swoją wiedzę z zakresu metodyki nauczania oraz wymienić doświadczenia z innymi nauczycielami. Nie zabrakło dyskusji na temat pozycji nauczyciela i poziomu edukacji w różnych krajach europejskich. Rozmawialiśmy o swoich uczniach i szkołach, porównywaliśmy warunki i metody pracy.

Pobyt w Cambridge był dla mnie okazją do poznania niezwykłej historii i kultury Anglii. Popołudnia wykorzystałam na zwiedzanie historycznego miasta i okolic – zwiedziłam Muzeum Archeologii i  Antropologii. Sedgwick - Muzeum Geologii oraz Muzeum Fitzwilliam. W czasie weekendu wraz z trzema koleżankami odwiedziłyśmy cztery malownicze miasta w hrabstwie Shropshire: Coventry, Shrewsbury, Ironbridge oraz Bridgenorth.

06

09

Jeśli chodzi o zakwaterowanie, to wybrałam akademik w Homerton College, przesiąknięty historią sięgającą końca XVII wieku. Ta uczelnia University of Cambridge to mieszanka starych i nowych budynków położonych w przestronnych ogrodach, w odległości spaceru od słynnych Ogrodów Botanicznych. Centrum Cambridge znajduje się 25 minut spacerem lub 10 minut jazdy autobusem - lub można wypożyczyć rower, aby podróżować jak miejscowy.

02

Zakwaterowanie okazało się strzałem w dziesiątkę, ponieważ miałam okazję poznać w ten sposób również uczestników innych kursów metodycznych. Razem uczestniczyliśmy w wielu wydarzeniach kulturalnych na świeżym powietrzu, takich jak„ „Szekspir w parku ”, koncert lokalnego artysty, gra w krykiet i salsa oraz rejs barką (punting).

12

Podsumowując, wyjazd miał ogromny wpływ na mój rozwój osobisty i zawodowy. Udział w międzynarodowym szkoleniu to ważny krok w modyfikacji warsztatu pracy, doskonaleniu metod oraz podnoszeniu swoich kwalifikacji zawodowych.