W okresie od 17 do 28 lipca 2023 r. w Dublinie nauczycielka języka angielskiego - Olga Aleksandrowska - uczestniczyła w kursie metodycznym pod nazwą Innovative Methodologies for Teaching & Learning. Kurs miał na celu zapoznanie uczestników z najnowszymi trendami oraz metodologiami w uczeniu się i nauczaniu.

zdjęcie olga irlandia2 tuyułowe

W moim kursie uczestniczyło 20 nauczycieli różnych przedmiotów aż z 9 krajów, m.in. Czech, Hiszpanii, Włoch, Węgier, Słowacji, Grecji, Niemiec i Austrii. Nauczyciele reprezentowali wiele krajów europejskich, co pozwoliło nam wymienić poglądy i doświadczenia na temat różnych podejść i systemów edukacyjnych i zaowocowało wieloma fascynującymi dyskusjami. Mimo różnic, jednak, wszystkich nas cechowała prawdziwa pasja do nauczania, otwartość na zmiany i chęć doskonalenia metod pracy. Dzięki zaplanowanym ćwiczeniom integracyjnym w pierwszych dniach kursu, nasza grupa szybko zintegrowała się i w bardzo otwarty i życzliwy sposób dzieliliśmy się naszymi uwagami i pomysłami na usprawnienie procesu edukacyjnego.

W ramach kursu zapoznaliśmy się z narzędziami do refleksji w uczeniu się oraz rozwoju zawodowym, omówiliśmy kompetencje 21. wieku - oczekiwane zarówno wobec nauczycieli jak i uczniów, poznaliśmy zasady widocznego uczenia się i przedyskutowaliśmy filary zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego (CLIL). Mieliśmy okazję porozmawiać o uczniach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz zaprojektować dla nich fragmenty zajęć. Omówiliśmy także wdrażanie i zalety stosowania metody nauczania i uczenia się jaką jest storytelling - opartej na opowiadaniu historii z perspektywy osobistej, a także kształceniu umiejętności słuchania ze zrozumieniem i interpretowania czyichś decyzji, emocji itd. Ponadto, poznaliśmy zasady UDL (podejście „parasolowe” integrujące psychologię, neuronauki oraz pedagogikę) i przeanalizowaliśmy model projektowania uniwersalnego jako perspektywę metodyczną, odnosząc się do postulatów zapewnienia: 1) różnorodnych środków przekazu informacji w czasie zajęć dydaktycznych, 2) możliwości różnorodnych form ekspresji i prezentowania osiągnięć edukacyjnych oraz 3) różnorodnych form motywowania do pracy. Ten zaprezentowany nam nowy model określa warunki edukacji wrażliwej na indywidualne potrzeby każdego ucznia zarówno poznawcze, jak i emocjonalno-społeczne oraz motywacyjne. Nie zabrakło także zajęć związanych z najnowszymi technologiami cyfrowymi i czatem GPT, podczas których wymienialiśmy się swoimi ulubionymi narzędziami do pracy z uczniami. Poza tematami czysto metodycznymi, znalazł się także czas na poznanie metod kultywowania uważności i empatii, a jeden z nauczycieli specjalizujących się w tej tematyce nauczył nas skutecznych metod relaksacji i podstawowych elementów treningu uważności.
Każdy z uczestników kursu miał okazję także poprowadzić na zajęciach gry i zabawy edukacyjne, jego zdaniem, najcenniejsze i najbardziej efektywne w jego pracy. Podczas szkolenia, pracowaliśmy zarówno indywidualnie, w parach, jak i mniejszych i większych grupach, równie dużo dyskutując, jak i pracując z narzędziami TIK.

Należy podkreślić, iż nasze zajęcia przebiegały w bardzo miłej atmosferze, a prowadzący dokładali wszelkich starań, by były atrakcyjne i na wysokim poziomie merytorycznym.
W ramach kursu, Organizatorzy zadbali także o zapewnienie nam kontekstu kulturowego m.in. poprzez zajęcia integracyjne takie jak wspólne śpiewanie piosenek w różnych językach europejskich, gry miejskie w centrum Dublina, pozwalające poznać jego największe atrakcje, wizytę w National Gallery of Ireland, a także przygotowanie całodniowej wycieczki do wczesnośredniowiecznej osady monastycznej w Glendalough. Poza atrakcjami oferowanymi przez organizatorów szkolenia, codziennie po kursie, sama lub z innymi uczestnikami kursu poznawałam różne historycznie i kulturowo ważne miejsca w Dublinie i okolicach, takie jak: Trinity College - najstarszy uniwersytet w Irlandii założony w 1592 r., zamek w Dublinie, biblioteka i galeria Chester Beatty, słynne więzienie i muzeum wiktoriańskie Kilmainham, National Museum of Ireland-Decorative Arts & History, Muzeum Historii Naturalnej i Muzeum Archeologiczne; miejsca związane z wybitnym poetą i dramatopisarzem irlandzkim- Oscarem Wildem, słynną Grafton Street z wyśmienitym grajkami ulicznymi, wybrzmiewającą irlandzkimi nutami dzielnicę Temple bar, charakterystyczną “Szpilę” (The Spire) w centrum miasta, czyli 120-metrowy monument ustawiony dla uczczenia nowego tysiąclecia, ikoniczne mosty: Ha'penny i O'Connell Bridge nad rzeką Liffey, Katedrę Św. Patryka (największą budowlę sakralną w Irlandii) i Kościół Świętej Trójcy, a także piękne miasteczko Howth z przystanią jachtową i latarnią morską oraz malowniczy zamek Malahide. Udało mi się także odbyć dodatkową i niezapomnianą wycieczkę krajoznawczą na zachód Irlandii - do tętniącego życiem kulturalnym miasta Galway, na płaskowyż Burren, do ruin opactwa Kilmacduagh i malowniczych Klifów Moheru z widokiem na Ocean Atlantycki.

Podsumowując, kurs metodyczny w Dublinie okazał się być niezwykle cennym doświadczeniem, umożliwił dalszy rozwój moich kompetencji metodycznych, językowych, a także zmotywował mnie do dalszej wytężonej pracy oraz podejmowania kolejnych wyzwań zawodowych. Jestem bardzo wdzięczna za możliwość uczestnictwa w kursie programu Erasmus+ i polecam każdemu nauczycielowi skorzystać z takiej fantastycznej możliwości!

Olga Aleksandrowska