W 2009 roku Dzień Wiosny w Europie przyłącza się do obchodów Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji, aby zachęcić możliwie wiele szkół do doświadczenia kreatywności i innowacji na europejską skalę. Nasza szkoła zaangażowała się w program poprzez przeprowadzenie serii lekcji na temat Traktatu lizbońskiego
Czym jest Traktat lizboński i co zmienia w Unii Europejskiej?
13 grudnia 2007 r. przywódcy państw UE podpisali traktat lizboński i tym samym zakończyli kilkuletnie dyskusje na temat spraw instytucjonalnych. Traktat lizboński zmienia aktualne traktaty UE i WE, ale ich nie zastępuje. Wyposaży on Unię w ramy prawne oraz instrumenty potrzebne do sprostania przyszłym wyzwaniom i spełnienia oczekiwań społeczeństwa. Dzięki traktatowi Europa stanie się bardziej demokratyczna i przejrzysta: wzmocni się rola Parlamentu Europejskiego i parlamentów krajowych, obywatele będą mieli większą możliwość uczestnictwa w procesie decyzyjnym, a podział zadań między władzami europejskimi i krajowymi zostanie wyraźniej określony. Po drugie, Unia będzie działać skuteczniej: metody pracy i zasady głosowania zostaną uproszczone, a instytucje UE liczącej 27 państw - usprawnione i zmodernizowane. Zwiększą się także możliwości działania w dziedzinach o istotnym znaczeniu dla dzisiejszej Unii. Traktat zapewni również wolność bezpieczeństwo i solidarność, gdyż włącza Kartę Praw Podstawowych do prawa pierwotnego, przewiduje nowe mechanizmy solidarności i zapewnia lepszą ochronę obywateli europejskich.
Nasze lekcje
Zajęcia na temat traktatu zostały przeprowadzone na lekcjach języka angielskiego. Dyskusje na temat Unii przeprowadziliśmy w tym właśnie języku, przez co połączyliśmy przyjemne z pożytecznym. Uczniów szczególnie zainteresowała wizja przyszłości Europy. Czy po wejściu w życie Traktatu lizbońskiego Unia Europejska zamieni się w Zjednoczone Stany Europy? Czy poprzez traktat Polska straci suwerenność? To tylko niektóre z pytań, które pojawiły się na lekcjach. Dodatkową atrakcją były zadania z języka angielskiego, do których rozwiązania korzystaliśmy ze stron internetowych poświęconych Unii.
Wrażenia
Traktat lizboński został przez nas pozytywnie oceniony. Wizja jeszcze bliższego zjednoczenia krajów Europy bardzo się nam spodobała. Zajęcia u większości zainteresowanych uczniów pozwoliły rozwiać wszelkie wątpliwości i mity o Traktacie. Na rozgrzewkę było kilka pytań, gdzie trzeba było korzystać z wiedzy ogólnej, dopiero następnie poznaliśmy bardziej szczegółowe informacjei pojęcia związane z tematem Traktatu i jego ratyfikacji. Uczniowie chętnie robili zadania np. łączenie pojecia z jego definicją czy uzupełnianie luk w tekście. Na koniec zostało zadanie wymagające współpracy grupowej, toteż klasa została podzielona na 3 grupy i była zobligowana odpowiedzieć na kilka pytań na forum klasowym. Każda z grup mogła korzystać ze źródeł internetowych.
Ciekawe linki:
Portal poświęcony Unii Europejskiej http://europa.eu
Portal o Traktacie Lizbońskim http://europa.eu/lisbon_treaty/index_pl.htm
Strony Parlamentu Europejskiego http://www.europarl.europa.eu