springpl

W 2009 roku Dzień Wiosny w Europie przyłącza się do obchodów Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji, aby zachęcić możliwie wiele szkół do doświadczenia kreatywności i innowacji na europejską skalę. Nasza szkoła zaangażowała się w program poprzez przeprowadzenie serii lekcji na temat Traktatu lizbońskiego

Czym jest Traktat lizboński i co zmienia w Unii Europejskiej?

13 grudnia 2007 r. przywódcy państw UE podpisali traktat lizboński i tym samym zakończyli kilkuletnie dyskusje na temat spraw instytucjonalnych. Traktat lizboński zmienia aktualne traktaty UE i WE, ale ich nie zastępuje. Wyposaży on Unię w ramy prawne oraz instrumenty potrzebne do sprostania przyszłym wyzwaniom i spełnienia oczekiwań społeczeństwa. Dzięki traktatowi Europa stanie się bardziej demokratyczna i przejrzysta: wzmocni się rola Parlamentu Europejskiego i parlamentów krajowych, obywatele będą mieli większą możliwość uczestnictwa w procesie decyzyjnym, a podział zadań między władzami europejskimi i krajowymi zostanie wyraźniej określony. Po drugie, Unia będzie działać skuteczniej: metody pracy i zasady głosowania zostaną uproszczone, a instytucje UE liczącej 27 państw - usprawnione i zmodernizowane. Zwiększą się także możliwości działania w dziedzinach o istotnym znaczeniu dla dzisiejszej Unii. Traktat zapewni również wolność bezpieczeństwo i solidarność, gdyż włącza Kartę Praw Podstawowych do prawa pierwotnego, przewiduje nowe mechanizmy solidarności i zapewnia lepszą ochronę obywateli europejskich.

01

Nasze lekcje

Zajęcia na temat traktatu zostały przeprowadzone na lekcjach języka angielskiego. Dyskusje na temat Unii przeprowadziliśmy w tym właśnie języku, przez co połączyliśmy przyjemne z pożytecznym. Uczniów szczególnie zainteresowała wizja przyszłości Europy. Czy po wejściu w życie Traktatu lizbońskiego Unia Europejska zamieni się w Zjednoczone Stany Europy? Czy poprzez traktat Polska straci suwerenność? To tylko niektóre z pytań, które pojawiły się na lekcjach. Dodatkową atrakcją były zadania z języka angielskiego, do których rozwiązania korzystaliśmy ze stron internetowych poświęconych Unii.

02

Wrażenia

Traktat lizboński został przez nas pozytywnie oceniony. Wizja jeszcze bliższego zjednoczenia krajów Europy bardzo się nam spodobała. Zajęcia u większości zainteresowanych uczniów pozwoliły rozwiać wszelkie wątpliwości i mity o Traktacie. Na rozgrzewkę było kilka pytań, gdzie trzeba było korzystać z wiedzy ogólnej, dopiero następnie poznaliśmy bardziej szczegółowe informacjei pojęcia związane z tematem Traktatu i jego ratyfikacji. Uczniowie chętnie robili zadania np. łączenie pojecia z jego definicją czy uzupełnianie luk w tekście. Na koniec zostało zadanie wymagające współpracy grupowej, toteż klasa została podzielona na 3 grupy i była zobligowana odpowiedzieć na kilka pytań na forum klasowym. Każda z grup mogła korzystać ze źródeł internetowych.

Ciekawe linki:

Portal poświęcony Unii Europejskiej http://europa.eu
Portal o Traktacie Lizbońskim http://europa.eu/lisbon_treaty/index_pl.htm
Strony Parlamentu Europejskiego http://www.europarl.europa.eu