czyli czego o nowoczesnej edukacji nauczyła nas wizyta w Wielkiej Brytanii.
Rok szkolny 2018/2019 dla części nauczycieli z Liceum im. Jana III Sobieskiego rozpoczął się bardzo intensywnie. Już na początku października dwie osoby wzięły udział w zagranicznym szkoleniu w ramach programu Erasmus. Pierwszy z wielu wyjazdów, w jakich w tym roku uczestniczyli wejherowscy pedagodzy, miał miejsce w Wielkiej Brytanii i chociaż docelowo skierowany był do nauczycieli sztuki i designu, wzięły w nim udział dwie polonistki, p.Natalia Kin oraz p.Małgorzata Ruszkowska.
Jak się okazało, był to doskonały pomysł, ponieważ wiedzę dotyczącą nowoczesnego nauczania sztuki da się zastosować również w odniesieniu do sztuki, kultury i języka polskiego. Szkolenie trwało tydzień, program był bardzo napięty i intensywny: 06.10 – indywidualne zwiedzanie Colchester: wspólne zwiedzanie miejsc malowanych przez Constable’a;, wykład o metodach nauczania sztuki w Anglii, spacer po mieście; wprowadzenie do metody CLIL w nauczaniu sztuki i historii sztuki, wymiana doświadczeń; zwiedzanie muzeów sztuki w Londynie (Tate Modern, Tate Britain); wizyta w szkole, obserwacja lekcji i rozmowy z nauczycielami – Suffolk One Sixth Form College w Ipswich; zwiedzanie muzeów sztuki w Londynie (National Gallery, National Portraitl zwiedzanie indywidualne Londynu: Victoria and Albert Museum; Natural History Museum, spacer po mieście.
Główną zaletą uczestnictwa w wyjeździe było poznanie licznych metod nauczania aktywizujących ucznia. Celem nauki w anielskich szkołach nie jest „nauczenie” ucznia wiedzy pamięciowej, ale zaciekawić go, zachęcać ich do kreatywności, otwartości, wyrażania własnego zdania, podjęcia dialogu na temat sztuki i jej roli. Nauczyciele dowiedzieli się, jak przy nauczaniu wykorzystać CLIL, czyli Content and Language Integrated Learning - uczenie się języka w sposób naturalny, tak jak języka ojczystego, czyli przyswajanie słówek i gramatyki „przy okazji”, np. podczas dyskusji na określony temat, oglądaniem i omawianiem filmów itp. CLIL w nauczaniu dwujęzycznym polega na wykorzystaniu drugiego języka do nauki i nauczania zarówno przedmiotu, jak i samego języka.
Dzięki uczestnictwu w szkoleniu poznałyśmy ciekawe metody nauczania aktywizujące ucznia. W londyńskich galeriach i muzeach dowiedziałyśmy się, jak prezentować uczniom dzieła sztuki, aby zachęcić ich do przeżywania kontaktu z kulturą – można zaproponować im ciekawe zadania.
Najciekawsze metody, które z pewnością będziemy stosować w codziennej pracy, to: mapa myśli (rozbudowana, w formie graficznej, bazująca na luźnych skojarzeniach, jako metoda nie tylko notowania, ale i pobudzania kreatywności); metoda: wiem na pewno – wiem trochę – chcę zapytać o…(uczeń sam określa, czego chciałby się dowiedzieć); odtwarzanie/reprodukowanie wybranego dzieła sztuki w muzeum ze zwróceniem uwagi na wybrany element, np. technikę wykonania dzieła, nauka poprzez zabawę; gra muzealna – szukanie dzieła, które budzi określone emocje, np. smutek, niepokój, radość.
Z wyjazdu wróciłyśmy bogatsze o nowe doświadczenia, pełne nowych pomysłów i zapału do dalszej pracy. Najważniejsze korzyści płynące z tego wyjazdu to pogłębienie wiedzy na temat nauczania dwujęzycznego z wykorzystaniem metody CLIL; pogłębienie wiedzy z zakresu sztuki; wymiana doświadczeń z nauczycielami z innych krajów; poznanie nowych metod nauczania, udoskonalenie warsztatu pracy; poznawanie angielskiej kultury, obyczajów, sztuki i oczywiście poprawa znajomości języka angielskiego.